Pri plazení sa dieťa učí držať hlavu, koordinovať pohyby rúk, nôh a hlavy (očí), striedavým pohybom rúk a nôh sa rozvíja aj komunikácia hemisfér. Počas lezenia si deti uvedomujú dve strany svojho tela, získavajú zmysel pre smer a lateralitu. Koordinované pohyby pri lezení podporujú lepšiu diferenciáciu pohybov. Táto schopnosť pohybovať jednou časťou tela nezávisle, ale v synchrónii s ostatnými časťami tela, je základom rozvoja motoriky ako takej.
Treba dať pozor aj na správny spôsob plazenia (dopredu, bez padania hlavičky) a lezenia (dopredu, nie vzad, gúľanie sa), vyhnúť sa ohrádkam a chodítkam.
Vďaka správnemu a dostatočnému lezeniu (fáza plazenia a lezenia by mala trvať približne 6 mesiacov) dosiahneme ukončenie vývinu symetrického tonického šijového reflexu a vo veku dvoch rokov by malo dieťa ovládať svoje telo samo.
STŠR je jedným z reflexov, ktorý sa objavuje na úrovni reflexnej motoriky medzi štvrtým a ôsmym mesiacom veku dieťaťa. STŠR je automatický pohyb, ktorý spôsobuje, že horná polovica tela pracuje v protiklade k dolnej polovici - čiže krk a ruky pracujú spoločne a nohy pracujú v protiklade k nim.
Jeho úlohou je zdvihnúť dieťa z polohy na bruchu na ruky a kolená (príprava na lezenie) a potom sa postaviť. STŠR tak získava kontrolu nad pohybmi dieťaťa. Akonáhle sa dieťa naučí dosiahnuť dané pohyby samo - zlepšuje sa v lezení, reflexná odpoveď sa potlačuje.
STŠR bude stále ovládať telo dieťaťa. Ak bude horná polovica tela napnutá, dolná polovica sa bude snažiť ohýbať a naopak.
Kvôli nie dostatočne vyvinutému STŠR sa deti v škole cítia nepohodlne, nechce sa im do úloh, ktoré vyžadujú sedenie, často menia polohu, aby znížili fyzické napätie. Vymýšľajú si pozície, pri ktorých môže byť jedna polovica tela ohnutá, zatiaľ čo druhá bude vystretá:
Sadnite si k stolu, natiahnite nohy pred seba a držte ich zdvihnuté nad zemou. Držte ceruzku v tej ruke, ktorou normálne nepíšete a na malý kus papiera (5x8 cm) napíšte celé svoje meno a adresu. (nohy sú stále nad zemou!)
Napísali ste celú adresu? Vydržali ste? Sú všetky slová napísané správne a úhľadne? Chceli by ste chodiť do školy každý deň a písať a sedieť takýmto spôsobom?
10-20% populácie má problém s učením. Z toho u 75% je prispievajúcím faktorom k zlyhávaniu v škole nevyvinutý STŠR.
Dieťa nevie obsedieť, má problémy s písaním, pravo - ľavou orientáciou, koordináciou pohybov, serialitou a udržaním pozornosti. Ľahko môže byť označené ako dieťa s poruchou pozornosti alebo hyperaktívne dieťa.
K problémom v škole sa často pridá aj neúspech v športe (zložité je naučiť sa hoci aj bicyklovať), zlé vzťahy so spolužiakmi (vďaka rušivému správaniu), nízka sebaúcta a nízke sebavedomie.
Nápravné cvičenia podľa p. Kleplovej pozostávajú z dvoch základných cvičebných pozícií, kde jedna predstavuje akoby plazenie a druhá lezenie. Každá pozícia sa cvičí 1-2 denne 10 minút spolu po dobu 5-6 mesiacov. Cvičenia si zo začiatku vyžadujú asistenciu rodiča, neskôr môže dieťa cvičiť samo.
Po odcvičení by mal vplyv symetrického tonického šijového reflexu ustúpiť. Dieťa bude pokojnejšie, uvoľnenejšie čo sa prejaví pozitívne aj na jeho správaní aj na výsledkoch v škole.
Predvedenie a naučenie cvičení si vyžaduje 4 - 5 stretnutí.