Literatúra

  • Davido, R.: Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál Praha 2001.
  • Hobdayová, A., Ollierová, K.: Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Portál Praha 2000.

    Kniha ponúka niekoľko desiatok cvičení alebo skôr námetov pre prácu s deťmi. Všetky cvičenia sú pekne štrukturovane popísané, doplnené obrázkom pre lepšiu názornosť. Dajú sa využiť individuálne aj skupinovo, v terapii ale aj vo výchovných predmetoch.

    Nájdete tu cvičenia zamerané na sebapoznávanie, pocity, posilnenie motivácie ku zmene, zmiernenie stresu, osvojovanie si nových zručností, zlepšenie schopnosti vyrovnať sa s nepríjemnou situáciou, zmierenie sa so stratou, porozumenie vlastnej rodine, podporu pozitívneho sebahodnotenia.

  • Kohlová, M.F.: Výtvarné činnosti pro malé děti. Portál Praha 2004.

    Táto kniha sa arteterapie veľmi netýka. Zaradila som ju do tohto zoznamu, lebo som v nej našla najviac inšpirácie práve pre výtvarnú činnosť. Kniha ponúka veľmi jednoduché aktivity, využívajúce predmety bežného života zamerané na zmyslovú stimuláciu, rozvoj šikovnosti a tvorivosti. Hoci je určená deťom od 1-3 rokov, ja som sa touto hranicou nedala ovplyvniť a niektoré činnosti som využila aj s dospelými.

    Hlavné témy sú maľovanie, modelovanie, stopy, lepenie, odtlačky, praktické pomôcky.

  • Liebmann, M.: Skupinová arteterapie. Portál Praha 2005.
  • Novák, T.: Co dítě sděluje když nakreslí svou rodinu. Rubico Olomouc 2004.

    Útla temer 50 stranová knižka, v ktorej sa autor snaží odpovedať na otázku v názve knihy. Kniha sa zameriava diagnostické znaky v kresbách na témy Naša rodina a Začarovaná rodina. Obe témy sú podložené bohatou obrazovou prílohou s interpretáciami.

  • Oaklander, V.: Třinácté komnaty detské duše. Drvoštěp 2003.

    Kniha ponúka konkrétne ukážky terapeutickej práce s deťmi (cez gestalt prístup). Okamžite ma zaujala práve svojou konkrétnosťou a prirodzenosťou. Odporúčam ju všetkým, čo pracujú s deťmi, nájdu v nej mnoho inšpirácie.

    Hlavné tematické okruhy sú ručné výtvory a práca (hlina, cesto..), príbehy, poézia a bábky, zmysly, dramatizácia, terapia hrou, terapeutický proces, poruchy správania.

  • Pogády, J., Nociar, A., Mečíř, J., Janotová, D.: Detská kresba v diagnostike a liečbe. SAP Bratislava 1993.

    Túto knihu považujem za slovenskú klasiku v oblasti literatúry týkajúcej sa arteterapie. Je v nej veľmi dobre spracovaná predovšetkým teória všetkého čo sa týka detskej kresby - detská kresba v norme a patológii, diagnostika a terapeutické aspekty detskej kresby, umelecký prejav a detská kresba.

    Odporúčam všetkým, čo chcú písať nejakú prácu o detskej kresbe alebo o arteterapii.

  • Uhlíř, J.: Tvoříme ve stylu známých malířú. Portál Praha 2002.

    Množstvo inšpirácie nie len na hodiny výtvarnej výchovy.

  • Ženatá, K.: Obrazy z nevědomí. Portál Praha 2005.

    Obsah knihy plne vystihuje podtitul - práca v arteterapeutickom ateliéri. Prvá kniha a predovšetkým prvá autorka na našom trhu, ktorá sa rozhodla ponúknuť pohľad pod pokrievku. Ak neviete čo je to arteteterapia a nerozumiete, čo chce povedať jej definícia a čo je to vlastne ten proces o ktorý ide, tak v tejto knihe nájdete odpoveď.