Ak sa Vaše dieťatko chystá do školy vedzte, že na úspešný štart dieťaťa v škole je dôležité aby dieťa dozrelo vo viacerých „zručnostiach“. Medzi iným sú to schopnosti motorické, tam najmä koordinácia jemnej motoriky, potom schopnosť správne zrakovo rozlišovať podobné a „opačné“ zrakové podnety a tvary a tiež dobre rozlišovať rôzne znejúce slová a slabiky. Hovoríme o tzv. fonematickom rozlišovaní. K tomu sa pridáva primeraná výdrž, schopnosť koncentrovať sa a „obsedieť“. Všetky tieto „zručnosti“ a schopnosti sú nevyhnutné pre dobré osvojenie si písmeniek, ich zapamätanie si a schopnosť ich správne písať a spájať do slov.
U detí sa pred zaradením do školy posudzuje tzv. školská zrelosť, kedy sa ukáže, či chlapček alebo malá slečna obstojí vo všetkých vyššie uvedených schopnostiach. Často sa ukáže, že veľmi šikovný chlapček, ktorý sa už v škôlke nudí, pretože už toho veľa pozná a chcel by ísť do školy, má tak veľmi neobratný úchop, má ťažkosti s obkresľovaním a kresleniu sa úspešne tvrdohlavo vyhýba, až to rodičia vzdajú. Pripomínam však, že dostatočne dobre a dlho “vykreslená ruka“ sú dôležité pre správne držanie pera, primeraný tlak na hrot a schopnosť koordinovať pohyb pri nápodobe písmenka.
(Nasledujúce riadky sa týkajú práve zručností kreslenia a dobrej motorickej koordinácie.)Niekedy sa rodičia a odborníci rozhodnú počkať a odporučia odklad zaškolenia, ale častá otázka je „a čo ten môj chlapec bude ten rok v škôlke robiť“......Navyše iba odklad zaškolenia, bez primeranej stimulácie zručností a odbornej rade ako nefixovať neobratný úchop vášho predškoláka a redukovať tlak na hrot ceruzky, veľa nenapraví. Preto ak môžem poradiť, radím vo svojej ambulancii jedno: „S nápravou treba začať čo najskôr.“ Neosvedčilo sa čakať až kým vaše dieťa dovŕši 5,5-6 rok, je dobré začať vtedy ako dieťa prejavuje prvý záujem o ceruzku, kreslí si, čmára. Čmáranie je dôležité pre rozvíjanie pohybu veľkých kĺbov-ramena a lakťa, “jemnejšie kreslenie“ zas rozvíja pohyby zápästia. Celé to vrcholí dobrým úchopom ceruzky a schopnosťou cielenej nápodoby okolo 5,6-6roku. Ak ako rodič zistíte, že vaša ratolesť v 4 rokoch drží ceruzku ako klát, alebo pri kreslení sa pretlačí takmer na druhú stranu výkresu asi je čas začať s cielenou stimuláciu jemnej motoriky. V nasledujúcich riadkoch vám ponúkam niekoľko inšpirácií, ktoré je možné denne trénovať. Vychádzajú z Pražského stimulačného programu a vlastných nápadov. Určite budete mať mnohé ďaľšie. Základ je však nasledujúci: najprv sa cvičia reflexné cvičenia a hrubá motorika a napokon jemná motorika. O reflexných cvičeniach už bolo písané na stránkach tohto časopisu, tieto cvičenia si vyžadujú odborné vedenie. Cvičenia jemnej motoriky /týka sa kreslenia/ je vhodné najprv cvičiť v stoji –t.j. papier je zavesený na stene /alebo je to tabuľa/ a až potom posediačky. Vždy je potrebné zvážiť výber ceruziek. Vhodné sú na začiatok hrubé ceruzky, najlepšie trojhranné, ktoré postupne meníme za tenšie až sa dosiahne ten správny úchop. Existuje celá rada špeciálnych farbičiek, pier, násad na ceruzky, ktoré je možné zakúpiť v špecializovaných predajniach.
Nápady na cvičenie jemnej motoriky a grafomotoriky sú uvedené v ďalšom článku.« predchádzajúci príspevok Cvičenia na jemnú motoriku | nasledujúci príspevok » Seminár: Pohyb pre duševné zdravie |
Do diskusie môžu prispievať len zaregistrovaní užívatelia. Zaregistrujte sa prosím!