Cvičenia na jemnú motoriku


Cieľom týchto cvičení je rozvinúť pohybovú zručnosť ruky, ktorá je jedným zo základných predpokladov písania v škole.

Každodenne:

Trénujeme zapínanie a rozopínanie gombíkov , zaväzovanie šnúrok, zapínanie zipsu. Dievčatá obliekajú bábiky, chlapci „montujú“. Dáme možnosť k navliekaniu korálok, gombičiek na niť s ihlou, k dispozícii môžu byť i detské hry typu mozaiky.

Vlastné cvičenie:

/Pred každým cvičením kresebného prejavu necháme dieťa uvoľniť si ruku. Vo vzduchu si rukou skúša pohyb, ktorý potom bude kresliť, napr.: pred “klbkami“ krúži a pod./

1. „vytrhovanky“- biely list papiera / môže byť väčší / najprv dieťa pomaľuje ľubovolnou farbou a potom vytrhuje- jabĺčka , listy stromov a pod.

2.Vystrihuje prúžky z papiera- dieťa strihá prúžky ľubovoľne široké.

3. Odstrihávanie rohov papierov / na sebe naskladaných, prípadne sa môžu použiť i staré noviny/.Dieťa odstriháva jednotlivé rohy tak dlho , až papier rozstrihá na malé kúsky /... „papierový sneh“

4. Strihanie podľa nakreslených čiar – možno použiť i jednotlivé vystrihovánky.

5. Podľa možnosti upevníme väčší kus papiera / môže byť aj baliaci / na stenu alebo na dvere a necháme dieťa uvoľnenou rukou čmárať sem a tam po celej ploche./...“pohyb lopty , ktorá sa kotúľa sem a tam..“/Najvhodnejším nástrojom na písanie je krieda , hrubá tuha, neskôr progreso, pastelka, mäkká ceruzka.

6. Posediačky cvičíme dotyky ceruzky na voľný list papiera- bodky/...“ako zobanie kuriatka“/.-všímame si úchop ceruzky.

7. Uvoľnenou rukou dieťa kreslí na voľný list papiera veľký kruh viackrát za sebou , vnútri ešte ďalší /...“ako keď sa otáčajú kolesá“/.Ak kreslí sústredené kruhy na papieri, ktorý je položený na zemi a dieťa je zohnuté nad papier stojmo-veľký kruh rozcvičí rameno, stredný kruh lakeť a malý kruh zápästie. Na kreslenie je vhodná hrubá krieda alebo mokrá špongia namočená vo farbe.

8.Cvičenie priamych čiar písaných smerom zhora –nadol, potom zľava doprava, bez pohybu papiera /postojačky, papier zavesený na stene/- na voľný list papiera nakreslíme niekoľko rôznofarebných bodov a dieťa ich potom priamymi čiarami spája.

9. Cvičenie priamych čiar písaných rovnakým smerom / posediačky/. Predkreslíme dvojice rôznofarebných bodov tak, aby ich dieťa spájalo vodorovne zľava doprava/...“jazda auta“/.

10.Strihanie zložitejších obrazcov./ domček , ktorý predkreslíme , strom , kvetinu../

11.Cvičenie kresby dolného oblúka- vždy zľava doprava – na veľkom papieri /...“let vtáka , hojdačka“.

12. Cvičenie horného oblúka: opäť zľava doprava . /...“hory a údolia , poskoky žaby/.

13.Dieťa vystrihuje jednotlivé predkreslené geometrické obrazce: štvorec, trojuholník, koliesko. Pokúsi sa z nich za pomoci rodičov zostaviť a nalepiť na ďalší list papiera obrázok: / napr. domček, vláčik, kvetinku, strom.../

14.Pri cvičení kresebných zručností skúša dieťa , opäť najprv postojačky , na väčší papier krúžiť voľnou rukou/...“klbká rôznych veľkostí“/.

15. Kreslenie vlnoviek zľava doprava, opäť na veľký papier /..“vlnky na potôčiku, na mori..“/

16. Z plastelíny tvoríme...“jabĺčka, hrušky, mištičky“ a pod.

17. Hadovka /list lipy alebo nos z boku/- na veľký papier precvičíme správny ťah na pravej strane listu/precvičiť v rôznych veľkostiach/.

19.Šikmá čiara zhora nadol- opäť použijeme veľký list papiera a mäkkú ceruzku/...“prší“/.

« predchádzajúci príspevok
LDZ: CHouchou – miláčik Paríža
nasledujúci príspevok »
Čo robiť pre úspešný štart do školy


Vložte diskusný príspevok

Do diskusie môžu prispievať len zaregistrovaní užívatelia. Zaregistrujte sa prosím!