V rámci skúmania zameraného na obavy a ich stratégie zvládania v adolescencii sme sa v tomto článku zamerali na podrobnejšiu analýzu interakcie veku a obáv. Obdobie adolescencie je obdobím mnohých telesných aj psychických zmien, ktoré výrazne ovplyvňujú reakcie mladých ľudí na podnety v prostredí, v ktorom žijú. Preto aj výskum zameraný na túto oblasť emocionálneho sveta mladých ľudí môže priniesť podnety pre lepšie pochopenie ich prežívania a správania, čo môže mať dosah aj na výber formy psychologickej pomoci.
Prežívanie a vyjadrovanie emócií ako sú obavy, strach, úzkosť je determinované aktuálnymi vývinovými úlohami. Táto skutočnosť vysvetľuje fakt, prečo sa so stúpajúcim vekom menia aj zdroje obáv a ich formy prežívania.
V našom výskume sme sa zamerali na zdroje obáv, ktoré sú pripisované mladým ľuďom všeobecne, ďalej sú to vlastné zdroje obáv a taktiež existencia obáv v prostrediach, kde mladí ľudia trávia väčšina času: v domácom a školskom prostredí. Analyzujeme vzťah medzi dosiahnutím určitej vekovej hranice a zdrojmi obáv.
Marks (1987) uvádza, že vývoj normálnych obáv môžme charakterizovať niekoľkými fázami: objavia sa, pretrvávajú a potom ustupujú. Napr. obavy zo separácie, cudzích dospelých a cudzích rovesníkov ustupujú už vo veku dvoch rokov. Obavy vyvoláne zvieratami narastajú najmä počas predškolského veku a ustupujú vo veku 9-11 rokov. K podobným záverom došli aj E. Gullone a N. J. King (1993) alebo P. T. Slee a D. G. Cross (1989), ktorých výskumy potvrdili klesanie obáv týkajúcich sa zvierat so stúpajúcim vekom. Avšak podľa Marksa (1987) sú obavy zo zvierat práve tým druhom obáv, ktoré môžu pretrvávať až do dospelosti.
Medzi obavy, ktoré ustupujú v detstve alebo adolescencii môžme zaradiť obavy týkajúce sa tmy, obavy z vymyslených a nadprirodzených bytostí a vecí (Marks, 1987; T. Slee, D. G. Cross, 1989).
Do inej skupiny obáv zaraďujeme tie, ktoré sa objavujú až v adolescencii a s narastajúcim vekom môžu mať stúpajúcu tendenciu. Sem zaraďujeme také zdroje obáv ako krvavé zranenia, zlyhanie, agorafóbia, ďalej sú to obavy z nukleárnej vojny, zo smrti, obavy týkajúce sa sociálneho hodnotenia a psychického stresu (Marks, 1987; E. Gullone a N. J. King 1993; P. T. Slee, D. G. Cross, 1989)
Obavy spojené so špecifickým prostredím ako je napr. škola sa objavujú najmä vo veku 3-6 rokov a potom neskôr pri prechode zo základnej školy na strednú školu. Konkrétne obavy sa týkajú najmä sociálnych vzťahov a krivdy, zranenia (Marks, 1987).
V našej práce sme sa rozhodli overiť tieto zistenia zahraničných výskumníkov a potvrdiť alebo vyvrátiť ich platnosť aj pre populáciu slovenských adolescentov. Cieľom tejto práce je preskúmať, či dosiahnutie určitej vekovej hranice ovplyvňuje zdroje obáv a ak áno, ako sa tieto zdroje obáv menia.
Očakávame tieto zistenia: existujú rozdiely medzi jednotlivými vekovými skupinami a ich zdrojom obáv.
Celý článok: Interakcia veku a obáv u mladých ľudí
« predchádzajúci príspevok Krátko o krátkej strategickej terapii | nasledujúci príspevok » bez názvu |
Do diskusie môžu prispievať len zaregistrovaní užívatelia. Zaregistrujte sa prosím!