Pozitívne rozprávky - tajomstvá šťastných detí


Pozitívne rozprávky - tajomstvá šťastných detí

Rozprávky od nepamäti patria do detského sveta. Vytvárajú deťom obraz o svete, s ktorým sa až do svojich piatich rokov stotožňujú. Ale mnohé klasické aj novodobejšie rozprávky ukazujú deťom svet ponurý, strašidelný a niekedy až agresívny. Aké rozprávky čítate deťom Vy? Nezdajú sa aj Vám dospelým nevhodné pre detské hlávky?

 

Práve preto sme vytvorili Pozitívne rozprávky. Sú to prerozprávané verzie klasických rozprávok bez zla a násilia, ale aj nové príbehy s ponaučením, ktoré rozvíjajú fantáziu, pozornosť, emocionálne prežívanie a formujú morálne hodnoty.

 

A ako to celé začalo?

Príbeh pozitívnych  rozprávok sa začal v jeden večer, keď som svojmu trojročnému synčekovi púšťala nahrávky klasických rozprávok. Najprv prišla na scénu Karkulka, Medovníkova chalúpka a ďalšie. A vtom som si začala uvedomovať, aké mentálne obrazy púšťam svojmu dieťaťu do podvedomia prostredníctvom týchto rozprávok.....vlk, ktorý najprv zožerie babičku, Karkulku a potom mu rozpárajú brucho a zašijú mu doň kamene, alebo zlá striga, ktorá chce upiecť deti, a potom deti ju hodia do pece a upália, alebo ako zúfalé dievča sa zmení až po zásahu z vonka, ako napríklad víla v Popoluške.

Zrazu som si spomenula na synov strach z vlkov, s akou úzkosťou so mnou chodil do hory a vždy sa uisťoval, či tam nie sú vlci. Alebo s akou nedôverou sa pozeral na staršiu susedu, ktorá má hrb a sivé vlasy. A vtedy som si uvedomila, že ja nechcem, aby moje dieťa začalo mať takú predstavu o svete. Nebudem mu púšťať klasické rozprávky len preto, že sme všetci na nich vyrastali. Mimochodom, rozprávky od Dobšinského boli písané pre dospelých, nie pre deti.

A tak som rozprávky v ten večer vypla, a začala som mu ich rozprávať sama, no s vlastnou, pozitívnou verziou. Malému sa moje rozprávky páčili, a aj keď sa neskôr stretával s klasickou verziou, tie pozitívne verzie používal pri vlastnej hre, a pôsobili na neho príjemnejšie.

 

V jednom okamihu som sa rozhodla, že napíšem svoje pozitívne rozprávky, aby ich mohli počúvať aj iné deti, a cez ne vytvárať krajšiu predstavu o svete, v ktorom žijú. Oslovila som skvelého odborníka na neurolingvistické programovanie (NLP) – Petra Sasína, ktorý trom rozprávkam pridal novú hodnotu, a vložil do nich konkrétne techniky z NLP, ktoré môžu deti hneď používať, a v budúcnosti im môžu byť veľmi nápomocné pri zvládaní rôznych problémov.

Za veľkej pomoci môjho dobrého priateľa, talentovaného pesničkára Janka Kulicha, som vytvorila a nahrala ku každej rozprávke originálnu pesničku, v ktorej je zhrnutá hlavná pointa rozprávky. Tiež jeho zásluhou sme požiadali známe osobnosti, aby nám rozprávky nahovorili. Tak vznikli pútavé, originálne a hlavne pozitívne rozprávky pre deti aj dospelých, pri ktorých si môžu navyše aj pospevovať.


Vo finále vzniklo 5 audio rozprávok, z čoho tri sú známe ako Červená čiapočka, Medovníková Chalúpka, Popoluška a dve doplnené - Vyberám si zdravie a Darované hračky. Bonusom je, že súčasťou CD bulletinu je aj výklad Petra Sasína pre rodičov, ktorý im lepšie priblížil použité techniky.

 

V čom sú naše rozprávky výnimočné?

  • Pozitívny obsah

V rozprávkach ako Červená čiapočka či Medovníková chalúpka už nie je zlý vlk, ktorý zje starkú, Čiapočku a potom ho treba zabiť, alebo ježibaba, ktorá hádže deti do pece. A práve preto sú vhodné aj pre deti mladšie ako 5 rokov. Každá rozprávka má v sebe pozitívny odkaz. Deti sa učia pozitívne nazerať na svet. Situácia, ktorá sa na začiatku javí ako problém, môže znamenať aj príležitosť naučiť sa niečo nové.

 

  • Riešenie problémov

Rozprávky ponúkajú návod pri riešení niektorých problémov, ako napríklad lakomstvo, chamtivosť, ohováranie, výhody z ochorenia a pod.

 

  • Rozvíjanie detskej fantázie a tvorivosti

Počúvaním rozprávok sa deťom rozvíja fantázia a tvorivosť, naučia sa aj techniku správnej vizualizácie, ktorá im v živote pomôže jasnejšie stanovovať si svoje plány, ciele. Pomôže im upresniť si svoj zámer, myšlienky.

 

  • Techniky z NLP

Sú to prvé a zatiaľ jediné rozprávky, ktoré v sebe majú vložené techniky z neurolingvistického programovania (NLP), ktorých účinnosť je vedecky dokázaná a môžu deťom napríklad pomôcť rýchlejšie sa uzdraviť, zvládať stres alebo upriamiť svoju pozornosť na to čo si želajú. Techniky do textov pripravil Peter Sasín, zakladateľ NLP akadémie.

 

  • Sociálne cítenie

V rozprávkach sa deti učia pozitívnemu sociálnemu cíteniu, ako napríklad dávať si pozor na ohováranie a klebety, účinnosť pochvaly, deliť sa s inými, vážiť si veci.

 

  • Krásne originálne pesničky

Ku každej rozprávke je aj originálna pesnička, v ktorej je zhrnutá hlavná pointa z rozprávky. Naspievali ju detičky Tamarka Štangová, Hanka Kostolaniová, Dominik Rigo, talentovaná slečna Karolínka Šťastná a folkový pesničkár Janko Kulich.

 

Rozprávky sú veselé a pútavo nahovorené pozitívnymi ľudmi, známymi slovenskými hercami ako Kramár, Tlučková, Šišková, Noga, Sládečková, Hajdu, Latinák, Kemka, Miezga, Štúr, Malachovský, Topoľský, Ondrejková, Porubjaková, Jedľovský.

 

Ak Vás Pozitívne rozprávky zaujali a chceli by ste sa dozvedieť viac, pozývame Vás na našu stránku www.pozitivnerozpravky.sk a rôzne videá, ukážky z natáčania a novinky nájdete na našej FB stránke

www.facebook.com/pozitivnerozpravky

 

Ďakujem všetkým, ktorí sa zúčastnili pri realizácii pozitívnych rozprávok, vďaka ktorým robíme detský svet krajším.

 

 

 

« predchádzajúci príspevok
láska
nasledujúci príspevok »
moj smutok


Vložte diskusný príspevok

Do diskusie môžu prispievať len zaregistrovaní užívatelia. Zaregistrujte sa prosím!