Katatýmne imaginatívna psychoterapia (KIP) je hlbinne psychologicky fundovaný psychoterapeutický smer, ktorý rozvinul H. Leuner. Táto metóda patrí k najlepšie prepracovaným a najúčinnejším psychoterapeutickým postupom. Od obvyklých hlbinne psychologicky fundovaných psychoterapií sa odlišuje imagináciami, ktoré terapeut u pacienta podnecuje a v ktorých ho sprevádza. V nich sa, podobne ako v nočných snoch prejavujú v symbolickej rovine nielen pudové hnutia, ale aj konfliktné situácie a obranné štruktúry. Obrazy, ktoré sa vynárajú, podnecujú pacienta k ďalej vedúcim asociáciám a k vnútornej konfrontácii. Terapeut ich môže v kontexte pacientovej anamnézy a súčasnej situácie využiť diagnsticky aj terapeuticky. O KIP je možné povedať, že ide o terapiu pomocou symbolov a pod ochranou symbolov.
Dôležitou indikáciou pre KIP sú krátke terapie s 15 - 20 sedeniami a krízové intervencie. KIP však umožňuje aj dlhotrvajúcu liečbu, ktorá vedie k zmenám v štruktúre osobnosti. KIP je obzvlášť indikovná pri liečbe psychosomatických pacientov, pretože v symbolizácii je možné uskutočniť dôležitý medzikrok medzi telesnými pocitmi a emóciami. KIP je vhodná aj pre pacientov s menej rozvinutou schopnosťou introspekcie a rovnako pre ľudí so silne intelektualizovanu obranou.
KIP sa člení na základný, stredný a vyšší stupeň a vďaka svojej jasnej štruktúre je didakticky dobre prístupná.Výcvik v KIP je určený predovšetkým pre predbežne psychoterapeuticky pripravených lekárov, klinických psychológov, psychoanalytikov, psychoanalyticky vzdelaných terapeutov detí a mladistvých a vôbec pre hlbinne orientovaných psychoterapeutov. Vzdelávanie KIP terapeuta prebieha systémom seminárov, v ktorých frekventanti cvičia v dvojiciach alebo trojiciach s následným rozborom v skupine pod vedením docenta. "A" semináre sú koncipované ako úvod do imaginácií "riadeného" denného sna, a to aj prostredníctvom motívov základného stupňa. V "B" seminároch sa pracuje so základnými motívmi, pričom terapeutický štýl vedenia je pomerne silne štrukturovaný. V "C" seminároch stredného stupňa prichádzajú ďalšie špeciálne motívy a súčasne sa zreteľnejšie reflektuje prenosový vzťah. Na tomto základe sa rozvíja diferencované terapeutické sprevádzanie.
K seminárom, v ktorých sa trénuje terapeutické zaobchádzanie s imagináciami sa pripájajú ďalšie teoretické a praktické semináre sprostredkujúce napr. základné znalosti z neurozológie, psychosomatiky, symboliky a rôznych praktických zručností (snímanie anamnézy a pod.). Znalosti, ako aj praktické zručnosti, je potrebné dopĺňať štúdiom literatúry a kontinuálnou teoretickou a praktickou prácou v supervíznych skupinách.
Práca s KIP vyžaduje veľké spektrum afektívnej rezonancie, vcítenia, schopnosti s porozumením sprevádzať pacienta jeho prežívaním. Preto by kandidáti mali podporovať vlastný osobnostný vývoj, pričom je nevyhnutná individuálna alebo skupinová skúsenosť prostredníctvom zážitku na sebe.
Po absolvovaní základného stupňa nasleduje v systéme vzdelávania kandidátsky rozhovor, po uskutočnení ktorého je kandidát oprávnený začať s vlastnými prípadmi pod supervíziou. Vzdelávanie sa ukončuje terapeutickým kolokviom, ku ktorému je potrebné vypracovať kazuistiku. V nej kandidát teoreticky odôvodní priebeh terapie a dokumentuje ho zvukovým záznamom.
Docenti, ktorí vedú semináre, sú psychoterapeuticky vzdelaní lekári a klinickí psychológovia s bohatou praxou v imaginatívnej psychoterapii.
Výcvik a vzdelávanie sa zaisťuje pod záštitou a za pomoci Medzinárodnej spoločnosti pre KIP a imaginatívne postupy v psychológii (IGKB) so sídlom v Göttingene, ktorej členmi sú aj SSKIP a ČSKIP.
« predchádzajúci príspevok Letné integračno-rekondičné pobyty | nasledujúci príspevok » Spomienky a sny mužov I. |
Do diskusie môžu prispievať len zaregistrovaní užívatelia. Zaregistrujte sa prosím!