Zakladateľom procesorientovanej psychológie je Arnold Mindell. Procesová práca sa sústreďuje na ”procesy” v človeku a okolo neho. Teoretické východiská POP sa nachádzajú v kvantovej fyzike, taoizme, jungiánskej analýze, šamanizme, v učení Dona Juana, v gestalt terapii a podobne. POP sa definuje ako eklektický smer. Pracuje so snami, bolesťami, telesnými symptómami, závislosťami, psychiatrickými ochoreniami, s ľuďmi v kóme. Snaží sa riešiť vzťahové a environmentálne problémy. Pracuje s menšinami, so skupinami aj individuálne. Pre mnohých sa stala nielen psychologickou a psychoterapeutickou školou, ale aj životným štýlom (informácie z webovej stránky vzdelávacieho inštitútu, zo dňa 14.9.2004).
Procesorientovaná psychológia podporuje úplnosť ľudských skúseností a zážitkov, pomáha nedoceneným častiam zážitkov, aby sa rozvinuli a prejavili ako dôležitá časť ľudského bytia. Amplifikáciou (zosilnením) odmietaných častí zážitku sa tieto stávajú prístupné uvedomeniu a dochádza k porozumeniu, prečo sa týmto častiam človek vyhýbal. Žitie všetkých aspektov celosti môže človeka uviesť do konfliktu s kultúrou a hodnotami spoločnosti, ohroziť jeho základný hodnotový systém. Neochota žiť menej oceňované časti našich zážitkov sa nazýva hranica (našej identity). POP pomáha odhaľovať tieto hranice identity a experimentovaním dosiahnuť flexibilný prístup k nim (informácie z internetu, webová stránka vzdelávacieho inštitútu, zo dňa 14.9.2004).
Mindell (1992) definuje tzv. snové telo ako mnohokanálový signalizátor, ktorý na seba upozorňuje pomocou snov, telesných symptómov či vzťahových problémov. Jednotlivec zrkadlí väčší svet. Jeho sny sú svetové sny, jeho telesné problémy sú tiež problémami (inkongruenciami) sveta naokolo. Terapia spočíva v integrácii symptómov, snov, projekcií a problémov sveta. Úlohou človeka je premeniť seba napriek neporozumeniu ostatných. Premena seba znamená preraziť vnútorné kultúrne hranice. Ak sa má táto premena uskutočniť, musí človek porušiť i status quo sveta okolo.
Keď miznú symptómy človeka v individuačnom procese, zvykne sa objaviť nový druh bolesti: konflikt s históriou sveta, ktorej bol integrálnou súčasťou (ibid). Stať sa indivíduom znamená prekračovať kultúrne hranice, a tým paradoxne oslobodzovať verejnosť smerom k voľnejšej komunikácii. Kolektív potom môže integrovať dvojité signály, choroby a šialenstvo, ktoré sú prípustné len u chorých, umierajúcich a choromyseľných.
Terapeut sleduje v terapii klientov proces, usiluje sa ho robiť vedomým a prístupným pre klienta (Heretik jr., Sopko, 1999). Presný cieľ nejestvuje, terapeut je zodpovedný za uvedomovanie si toho, čo sám prežíva v terapii, čo prežíva klient, čo sa deje v ich terapeutickom vzťahu a jeho úlohou je komunikovať svoje uvedomenie sebe i klientovi, čiže metakomunikovať (hovoriť o komunikácii s odstupom, komentovať správu, odlíšiť seba od iných a správu od vysielateľa). Najskôr však musí terapeut zabezpečiť dostupnosť a funkčnosť ”metakomunikátora” vo vlastnom živote, napríklad prostredníctvom výcviku (vnútornej práce), osobnej terapie, supervízie. Schopnosť metakomunikácie sa prejavuje ocenením, privítaním toho, čo je práve prítomné bez posudzovania, či je to dobré alebo zlé (patologické, neprimerané).
"Snové telo umožňuje prácu na sebe. Je veľmi dôležité pokúsiť sa pracovať sám na sebe a byť nezávislým od terapeuta, pretože väčšina psychoterapeutov má tendenciu "naprogramovávať" vás do svojich systémov" (Mindell, 1992, s. 66).
Inštitút, ktorý organizuje vzdelávanie v procesorientovanej psychoterapii, vznikol v roku 1995. Každoročne usporiada približne 4 semináre. Okrem desiatok víkendových seminárov prebehlo vzdelávanie jedenkrát aj formou uzavretého trojročného výcviku (informácie z webovej stránky vzdelávacieho inštitútu, zo dňa 14.9.2004).
Dlhodobým cieľom inštitútu je stať sa z medzinárodného pohľadu samostatným centrom a rovnocenným partnerom pre zahraničné centrá, ktoré školia v procesovej práci. Úzko spolupracujú s centrom v Anglicku. Inštitút plánuje organizovať dlhodobé výcviky v procesovej práci. Niektorí absolventi prvého a zatiaľ jediného uzavretého výcviku (zachyteného vo výskume) absolvovali aj medzinárodné skúšky fázy I, ktoré ich oprávňujú viesť odborné semináre. Viacerí z nich pokračujú vo svojom vzdelávaní vo fáze II pre pokročilých (ibid).
« predchádzajúci príspevok KPT a jej možné aplikácie v podmienkach referátov poradensko-psychologických služieb (bývalých CPPS | nasledujúci príspevok » Hry do kapsy |
Do diskusie môžu prispievať len zaregistrovaní užívatelia. Zaregistrujte sa prosím!