Autor príspevku: Renáta Zörklerová
Kontakt: 0905 728 033
Dátum pridania: 14. 2. 2005
Zdrojová stránka: http://www.i-psychologia.sk/view-68.php

Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních

SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ NA DRUHÉM STUPNI ZŠ A NA ŠKOLÁCH STŘEDNÍCH

Autor: Zdena Michalová

Určené učiteľom a rodičom detí a študentov 2. stupňa ZŠ a SŠ

Problematika špecifických porúch učenia je závažná, pretože nevedieť dobre čítať, písať alebo počítať znamená mať uzatvorenú cestu k informáciám a k ďalšiemu vzdelaniu. Nezávisle od inteligencie bývajú deti s ŠPU v škole neúspešné a mávajú ťažkosti aj s profesnou prípravou; svoje intelektové predpoklady nie sú schopné naplno využiť a strácajú možnosť ďalej študovať – vynikajúce rozumové schopnosti totiž často nestačia ťažkosti zapríčinené poruchou kompenzovať. V škole existuje pre deti s problémami výučbového nebo výchovného rázu zložitý, diverzifikovaný svet, a napriek tomu, že často ide o žiakov nadaných, ktorí svoj problém zdolávali zvýšeným úsilím a zásluhou rodiny, s prechodom na druhý stupeň sa ich ťažkosti stupňujú. Neradi čítajú, nestačia tempu ostatných. S tým úzko súvisia vznikajúce ťažkosti sekundárne: dieťa si buduje pocit menejcennosti, následne s odporom ku škole, ťažko sa začleňuje do sociálnej skupiny vrstovníkov a má nedobrý vzťah k učiteľom i rodičom. Ak sa mu včas nepomôže, môžu jeho problémy vyústiť do neurotizácie, záškoláctva či dokonca závažnejšej trestnej činnosti. Preto je potrebné, aby jeho okolie bolo o problémoch informované, aby dokázalo zaujať správny postoj. Publikácia sa zaoberá tými obdobiami školskej dochádzky, ktoré u nás doteraz nie sú dostatočne spracované, a to druhým stupňom ZŠ a školami strednými. Jej cieľom je zoznámenie širokej verejnosti so skúsenosťami učiteľskej i poradenskej praxe a poskytnúť rady, ako týmto deťom účinne pomáhať.