Autor príspevku: Katarína Mihinová
Kontakt: probstovapost.cz
Dátum pridania: 24. 4. 2007
Zdrojová stránka: http://www.i-psychologia.sk/view-485.php
Súčasná arteterapia - Presahy a výzvyMedzinárodná arteterapeutická konferencia: SÚČASNÁ ARTETERAPIA - PRESAHY A VÝZVY 27. 4.2007 Organizátori: OZ Terra therapeutica, Katedra liečebnej pedagogiky, PdF UK v Bratislave. Garant konferencie: dekan PdF UK: Prof. RNDr. Oto Majzlan, PhD Miesto konferencie: PdF UK v Bratislave, Račianska ul. 59, prízemie, veľká aula Účastnícky poplatok: 300 Sk (neplatí pre študentov) Program konferencie: 8,30-9,00 registrácia účastníkov 9,00 privítanie účastníkov (dekan PdFUK prof. RNDr. Oto Majzlan, PhD, Doc. PaedDr. Jaroslava Šicková, akad. soch., PhD 9,00-12,00 prezentácie príspevkov 12,00-13,00 prestávka na obed 13,00-16,00 prezentácie príspevkov Ukončenie konferncie Prednášajúci a názvy prednášok: I. Doc. PaedDr. Jan Slavík, PhD: Fikční světy medzi uměním a terapií (k modelu mentalizace Fonagy-Target) (Pedagogická fakulta Karlovej Univerzity v Prahe, ČR ) Anotácia: Člověk rozumí bytostem a věcem kolem sebe jen proto, že je chápe v souvislostech vzámených poukazů – ve světě. Přitom lidé dokážou rozlišovat světy svých reálných možností (založené na ověřování vnější reality) od světů fikce (založených na vnitřních mentálních procesech). Model mentalizace Fonagy – Targetové vysvětluje pohyb mezi oběma těmito póly jako cestu k pochopení duševních stavů založenou na zrcadlení afektu. Příspěvek rozebírá mentalizaci v arteterapii. II. Doc. PaedDr. Hedviga Gregušová, CSc. Postavenie a význam arteterapie v študijnom programe odboru učiteľstvo špeciálnych škôl (PdF UK v Bratislave, Katedra špeciálnej pedagogiky) Anotácia: Autorka v príspevku poukazuje na význam a miesto predmetu arteterapia v programe štúdia zameraného na prípravu pedagógov pre špeciálne školy a zariadenia. Upriamuje pozornosť na aktuálnu terminológiu súvzťažnú k uvedenému predmetu a na potrebu terminologickej jednotnosti v tejto oblasti. Dotýka sa profilácie a kompetencií absolventov študijného odboru učiteľstva špeciálnych škôl, špecializácia pedagogika mentálne postihnutých a pedagogika mentálne postihnutých v kombinácii s poradenstvom, ako aj možnosti rozširujúceho štúdia arteterapie s uplatnením arteterapeut pôsobiaci v klinickej praxi. III. Doc. PaedDr. Jaroslava Šicková, akad. soch., PhD Ján Šicko, akad.sochár: Cesta-svetlo-človek-hlas – realita a vízie vzdelávania arteterapeutov na Slovensku) (PdF UK, Katedra liečebnej pedagogiky Bratislava,, OZ Terra therapeutica) (OZ Terra therapeutica, Akadémia umení Banská Bystrica) Anotácia: Ambíciou príspevku je predstaviť nielen arteterapeutickú diagnostickú metódu Cesta -svetlo –človek -hlas (hodnotenie schopnosti symbolizácie a chápania sveta, života v súvislostiach,1984) ale aj históriu a budúcnosť vzdelávania v arteterapii na Slovensku v širších (európskych a svetových) súvislostiach. IV. Mgr. Marek Khýr: Reflexe seminářů prožitkové arteterapie pro studenty PdF OU. (PdF Ostravské Univerzity, Katedra pedagogické a školní psychologie, ČR) Anotácia: Semináře prožitkové arteterapie jsou realizovány na PdF OU druhým rokem a v rámci výběrových předmětů jsou organizovány pro studenty předškolní a primární pedagogiky a pedagogiky volného času. Cílem semináře je umožnit studentům seznámení s oborem arteterapie v jeho aplikačním záběru, s důrazem na možné využití v pedagogické praxi. V prožitkové části je věnován prostor jednak skupinovým technikám, jednak technikám zaměřeným na sebepercepci a sebeprožívání, kde se jako velmi přínosné ukázalo využití imaginativních metod. S ohledem na prostorové a časové možnosti semináře jsou využívány běžně dostupné výtvarné potřeby, nejde primárně o tvorbu ateliérovou. V. PaedDr. Barbora Kováčová, PhD: Mgr. Ivana Tomášová: Čiarou po čiare (Pedagogická fakulta TU, Trnava) Anotácia: „Čiarou po čiare“ prechádza každý človek počas celého života, ktorý je možné definovať rôznymi spôsobmi (jedným z nich môže byť aj výtvarno- verbálne spracovanie prostredníctvom arteterapeutického stretnutia). Príspevok je snahou o panoramatický pohľad na líniu života (konkrétnych vekových období) z pohľadu študentov – aktérov stretnutia VI. Doc. PhDr.Vladimír Labáth, PhD: Možnosti arteterapie v práci s dissociálnou mládežou (PdF UK v Bratislave, Katedra sociálnej práce) ARTETERAPIA U DETÍ: VII. Mgr. Barbora Vodičková : Individuálna arteterapia u dieťaťa so špecifickými poruchami učenia - kvalitatívny výskum (PdF UK v Bratislave, Katedra liečebnej pedagogiky) Anotácia: Príspevok mapuje trojročnú individuálnu arteterapiu u dieťaťa s dysgrafiou. Celý výchovno-terapeutický proces bol spracovaný metodológiou kvalitatívneho výskumu. Príspevok predstaví: metodický postup výskumu so zameraním na zber a kvalitatívnu analýzu dát a výsledky výskumného šetrenia, ktoré bolo zacielené na identifikovanie ťažkostí dieťaťa, identifikovanie pozitívnych zmien a popísanie vývinu a charakteristiky jeho kresby. VIII. Mgr.Viktor Brichta, Mgr.Katarína Šimonovičová: Práca s hlinou s deťmi s poruchami správania (PPP s CVa PP Bratislava 2) Anotácia: V príspevku sa zameriame na využívanie prvkov arteterapie v detskom klube v PPP s CvaPP Ba 2 najmä na prácu s hlinou a sadrou. Popíšeme naše postrehy z praxe a pokúsime sa sformulovať vlastné skúsenosti vo forme odporúčaní alebo tipov. IX. Mgr. Dagmar Vatoliková, PhD: Diagnostické možnosti arteterapie u telesne postihnutých klientov v zariadeniach (DSS Gaudeamus, Bratislava) Anotácia: Príspevok sa zaoberá uplatnením výsledkov arteterapeutických testov a takto získaných informácií v komplexnom koordinovanom individuálnom programe klienta. Zdôrazňuje tímový charakter spolupráce X. PaedDr. Jana Vatrálová: Arteterapia u detí s onkologickým ochorením (OZ Svetielko nádeje, Banská Bystrica) Anotácia: V príspevku chceme sprostredkovať naše osobné skúsenosti so zavádzaním arteterapie na oddelení detskej onkológie Detskej fakultnej nemocnice s poliklinikou v Banskej Bystrici. Hlavnou témou je zavedenie arteterapie ako podpornej liečebnej metódy vrámci komplexnej liečebnej starostlivosti o detského onkologického pacienta. Pozornosť sme taktiež venovali naviazaniu kontaktu s dieťaťom ako základného predpokladu dobrého zapojenia sa do arteterapeutického procesu. ARTETERAPIA U DOSPELÝCH: XI. Mgr. Zuzana Krčmáriková: Arteterapia u drogovo závislých v strednodobej starostlivosti (Pd FUK v Bratislave, Katedra liečebnej pedagogiky) Anotácia: Príspevok sa zaoberá možnosťami arteterapie ako podpornej terapie v liečbe závislostí od psychoaktívnych látok, so zameraním na strednodobú liečbu. porovnáva aplikáciu arteterapeutických techník u ľudí s rôznym druhom závislosti (alkohol, heroín, pervitín), s rôznym vzdelaním, sociálnym zázemím i statusom v spoločnosti, rôznych vekových kategórií, motiváciou k liečbe, rôzneho pohlavia a komunikačných zručností. XII. MUDr. Miroslav Grohol: Arteterapia v psychiatrii (Psychiatrické oddelenie NsP Sv. Jakuba, Bardejov) XIII. Mgr. Andrea Orosová: Arteterapia s psychiatrickými pacientami (Psychiatrické oddelenie nemocnice, Košice) XIV. Mgr. Katarína Čermáková: Čo chceme dosiahnuť arteterapiou v galérii Nezábudka (Liga za duševné zdravie) Anotácia: Od jesene roku 2004 je v priestoroch LDZ umiestnená Galéria Nezábudka, ktorá sa zameriava na prezentovanie výtvarných prác ľudí s duševnými poruchami. Galériu založili Liga za duševné zdravie v spolupráci s farmaceutickou spoločnosťou PFIZER. Nápad vytvoriť Galériu výtvarnej tvorby ľudí s duševnými poruchami bol z veľkej časti inšpirovaný už existujúcimi zbierkami výtvarného umenia ľudí s duševnými poruchami vo svete (Prinzhornova zbierka z Heidelbergu, diela umelcov z Maria Guggingu v Rakúsku). Výtvarné sympózium. V druhej polovici augusta 2006 prebehol už druhý ročník týždenného letného sympózia Galérie Nezábudka pre autorov – ľudí s problémami s duševným zdravím, ktorí vystavovali viacero zaujímavých diel v galérii Nezábudka. Propagácia a medializácia talentovaných autorov a vystavovanie ich diel napomáha ich začleneniu do bežného života. Pre všetkých ľudí je veľmi dôležité nájsť svoju úlohu a miesto v spoločnosti a kultúre. Ľuďom s duševnými problémami chce Liga toto hľadanie uľahčiť. |