Autor príspevku: Katarína Mihinová
Kontakt: probstovaapost.cz
Dátum pridania: 4. 11. 2011
Zdrojová stránka: http://www.i-psychologia.sk/view-2107.php

Arteterapeutický seminár - obsadené

Teoretická časť

-          zoznámenie sa s Freudovou teóriou snovej práce  a v jej rámci s jeho poňatím symbolizačného procesu (ako východiska pri interpretácii)

-          perspektívy vnímania psychiky z pohľadu psychoanalýzy

 - rovinne štrukturálne, topografické, genitálne (teória psychosexuálneho vývinu), adaptačné, prenos a pod. 

Zážitková časť

-          prezentácia využitia základných  metód rožnovskej školy (popis nižšie)

-          práca s rodinnou kolážou

-          demonštrácia vybraných artefaktov a snov, hľadanie a interpretácia skrytých významov 

Vnímanie arteterapie z pohľadu rožnovskej školy:

Arteterapia je odbor, ktorý sa prostredníctvom výtvarných predstáv orientuje na psychickú realitu, v ktorej hrá hlavnú úlohu emocionalita. Vari niet sporu v tom, že rozum človeku poskytuje cestu k dosiahnutiu jeho cieľov, zatiaľ čo emocionalita vytyčuje cieľ a udáva smer. Problém je v tom, že obe tieto psychické funkcie žijú nezávislým životom a často idú proti sebe. Ocitáme sa tak v krízových situáciách. Spätne zisťujeme, že tým, kto nám podráža nohy alebo zväzuje ruky sme v podstate my sami. Zámerom rožnovskej arteterapie je preto snaha o dosiahnutie súladu medzi racionalitou a emocionalitou, medzi zmyslovo (racionálne) a afektívne (inštinktívne) vnímanou a uchopovanou skutočnosťou, medzi zámermi vedomej mysle a intenciami podprahových vrstiev psychiky. Ide nám o zmenu v myslení a uvažovaní, pri ktorej je výtvarná práca a artefakt terapeutickým nástrojom, resp. prostriedkom a nie terapeutickým cieľom.  

Základné metódy rožnosvkej školy 

Pri našej práci využívame tri metódy: 

Pri metodicky riadenom výtvarnom procese  budete konkrétne (nie štylizovane alebo abstraktne) maliarsky spracovávať svoju predstavu zadaných rozprávkových alebo mytologických námetov. Do vašej práce budeme v prípade potreby zasahovať inštrukciami, ktorých cieľom nebude borenie vašej myšlienky, ale pomoc s jej vyjadrením  a kultiváciou. Ovplyvňovať budeme formu prevedenia a nie obsah.  Smerovať  budeme ku kompozične a farebne  vyváženému artefaktu, k realistickému poňatiu znázorňovania výtvarných reálií, vyváženému pomeru medzi líniou a farebnou škvrnou atď.. Povedieme vás k tomu, aby ste vo svojich výtvarných projektoch brali do úvahy gravitáciu výtvarného materiálu a predovšetkým vodu ako ekvivalent  vlastných živlov, v ktorých sa vaše zámery rozpúšťajú, prípadne posúvajú do inej polohy. Už na tejto úrovni sa budete snažiť obohacovať svoje pojmové uvažovanie a farebný, resp. emočný zoznam a do afektívnej sféry zodpovednej za kreslenie vašich výtvarných reálií vniesť organizáciu tak, aby podliehala rozumu. 

Pri analýze artefaktu sa zameriame na formu vyjadrovanej myšlienky. Túto formu vytvára výtvarná reč.  Sledujeme zámer a voľbu využitých výrazových prostriedkov pri realizácii, teda akým spôsobom autor výtvarne spracováva  svoju myšlienku. Na tejto úrovni chápeme artefakt (resp. ich sadu) ako podobenstvo autorovho pohybu a úrovne presadzovania sa vo svete a mieru odstupu medzi realitou psychickou a objektívnou. Pri analýze budete na pôde obrazu konfrontovaní s mierou tuhosti vašich obrán, ktoré ste si v záujme svojho prežitia v kultúre vytvorili, do akej miery inklinujete k bezkontextovému uvažovaniu, nakoľko  si v emočnom rozmere myslenia realitu prispôsobujete alebo naopak či náhodou ona neformuje vás, a v neposlednom rade aj  s potenciálom a úrovňou vášho predstavového sveta. Pri analýze využívame empiricky získané poznatky rožnovskej školy týkajúce sa ontogenézy výtvarného prejavu, výtvarnej metafory porúch emočného a kognitívneho vývinu, psychopatológie výtvarného prejavu a pod.. 

Kráľovskou terapeutickou metódou rožnovskej arteterapie je interpretácia. Zameriava sa na symbolickú vrstvu artefaktu, kde sa objavujú  pudové tlaky,ktorých priamy prejav blokuje autocenzúra. Nejde len o do symboliky skrytej túžby vrátane tých deštruktívnych, ale aj o tie momenty vašich výtvarných predstáv, ktoré sa aj keď neboli súčasťou zámeru objavujú vo vašom artefakte. Interpretácia je teda transférom potlačených, zapudených, prípadne nevedomých myšlienok do pojmového jazyka, inými slovami prekladom symboliky vrátame chybných úkonov do rečového módu. Cieľom interpretácie je vytváranie náhľadu na tie skryté motívy správania, ktoré vám či druhým komplikujú život, pretože si ich neuvedomujete alebo nechcete pripustiť. Zatiaľ čo sa my budeme pokúšať  symboliku vo vašich artefaktoch interpretovať predovšetkým formou otázok, vaša úloha bude ťažšia -  totiž hľadať výrazy symbolizovaných obsahov vo vlastnom živote a jeho peripetiách. Nejde nám len o intelektuálny vhľad, ale i o pochopenie, pomenovanie a kontrolu tých aspektov duše, ktoré považujeme za ohrozujúce a cítime potrebu sa od nich dištancovať, ale aj o vhľad emočnou cestou cez duševnú dynamiku, vnútorného pnutia v momentoch, kedy si spomínané obsahy pripustíme k telu. Interpretácia je pre väčšinu ľudí nesmierne zaujímavá, vytvára však pre analyzovaného záťažovú situáciu. Ak budete niektoré otázky vnímať ako príliš intímne, máte možnosť na konkrétnu interpretačnú otázku uplatniť právo veta. 

 Termín:  23.- 25. marca 2012 

Miesto konania kurzu: Bratislava
 

Cieľová skupinaKurz je určený pracovníkom a pracovníčkam z radov tzv. pomáhajúcich profesií. Nepožadujú sa výtvarné schopnosti ani skúsenosti s výtvarnou tvorbou. 

Lektorský tím

PaedDr. Milan Kyzour pracoval v Umeleckej agentúre v Českých Budejoviciach a bol dlhoročným profesionálnym hudobníkom. V súčasnej dobe je odborným asistentom v Ateliéri arteterapie pri Pedagogickej fakulte Jihočeskej univerzity v Českých Budejoviciach, arteterapeutom v PL Červený Dvůr určenej pre závislých pacientov a má súkromnú prax, v ktorej sa orientuje na neurotickú, psychosomatickú a vzťahovu problematiku .Ako terapeut Poradny drogových závislostí Institutu pro rozvoj osobnosti, o.p.s. poskytuje poradenstvo, individuálnu a skupinovú a arteterapiu v oblasti porúch príjmu potravy, toxikománie, alkoholizmu a gamblerstva. V arteterapii sa v rámci vlastnej praxe zaoberá formuláciou východísk rožnovského arteterapeutického prístupu, ktorého zakladateľom bol jeho otec, PhDr. Milan Kyzour. 

Bc. Ladislav Holub (nar. 1966) pracuje v Terapeutickej komunite Podcestný Mlýn (Sdružení Podané ruce o.s.) od roku 2005. Tu sa ako  psychoterapeut zaoberá liečbou nealkoholových a kombinovaných závislostí. Pred tým pracoval (1996-2004) s ťažko vychovateľnou mládežou v DDsŠ Jihlava a v ďalších štátnych a neštátnych zariadeniach. V rámci Nadácie  Rozum a cit sa niekoľko rokov venoval podpore detí umiestnených do pestúnskej starostlivosti. Absolvoval bakalárske štúdium arteterapie na katedre psychológie PF JČU v Českých Budejoviciach,  výcviky a kurzy zamerané na prácu s rodinou,  individuálnou a skupinovou terapiou a pomoc v krízových situáciách. 

Kurzovné 

Účastnícky poplatok  85 Eur je potrebné uhradiť bankovým prevodom na číslo účtu občianskeho združenia Arte<a: 2579108051/0200 (VUB). Ako variabilný symbol uveďte dátum vášho narodenia, aby som mohla platbu identifikovať. Až po uhradení účastníckeho poplatku sa Vaša prihláška považuje za záväznú.Platba priamo na mieste nie je možná. Účastníčky a účastníci kurzu dostanú osvedčenie o jeho absolvovaní.
 

Prihláška

Meno:
Dátum narodenia:

Profesia:
Kontakt (najlepšie č. telefónu a e-mail):

Organizátor:  Občianske združenie Arte www.arte-terapia.sk

S prihláškami a otázkami sa môžete obrátiť na: Mgr. Katarínu Probstovú,  e-mail: katkaprobstova@gmail.com