Autor príspevku: Renáta Cagalová
Kontakt: renata.cagalovaagmail.com
Dátum pridania: 18. 9. 2011
Zdrojová stránka: http://www.i-psychologia.sk/view-2062.php

Dajme „STOP“ šikane na Základných školách prostredníctvom ITV!

...solventní rodičia, atraktívne hračky, školské uniformy...to všetko tvorí len % premenných, ktoré ovplyvňujú vzťahy medzi deťmi, žiaľ už na základných školách. Taktiež snaha rodičov budovať u detí zdravé sebavedomie a tempo, aké súčasná doba nadstavila kladie vysoké nároky, ktoré deti na na prvom stupni ZŠ sú žiaľ nie vždy schopné celkom ustáť. Podobné situácie tak môžu u dieťaťa vytvoriť tlak, ktorý vrcholí do agresie voči mladším a slabším deťom.

Problémom je, že priority, najmä štátnych škôl sú primárne nadstavené na iné oblasti, ako je budovanie pozitívnych vzťahov medzi deťmi, dokonca, vzdelávacie programy motivujú žiakov k bezcielnej súťaživosti a priebojnosti o moc, ktorá má podobu napr. dobrej známky. Tá je následne dospelými ocenená buď finančne, alebo odmenená inak - vecne. Tým dieťa dostáva jednoznačnú informáciu o tom, že „bojovať“ len za seba je dobré.

Ak taká situácia navyše prejde do mocenského boja o postavenie v skupine, začnú sa vytvárať silné zoskupenia, čím sú ostatné deti stavané do pozície outsiderov.

Pozitívne prostredie v tomto smere naopak vytvára tzv. model integrovaného tématického vyučovania od autoriek Kovalikovej a Olsenovej. Ten produkuje predovšetkým tímy, nie sólistov, ako to častokrát máme možnosť vidieť na mnohých školách. V praxi to znamená, že model nielenže podporuje zdravú súťaživosť prostredníctvom cielenej tímovej spolupráce, ale zároveň eliminuje riziko detskej šikany.

 

Kuriculum ITV tvorí 9 mozgovo súhlasných zložiek, ktoré musia byť splnené, aby mozog účinne pracoval. A to:

  1. neprítomnosť ohrozenia
  2. významnosť obsahu
  3. možnosť výberu
  4. primeraný čas
  5. obohatené prostredie
  6. spolupráca
  7. okamžitá spätná väzba
  8. dokonalé zvládnutie
  9. podporujúce prostredie

Výchovno – vzdelávací proces je tak tvorený niekoľkými fázami, z ktorých základ tvorí dobre spracovaná ročná téma. Žiaci si v priebehu 10 mesiacov napr. osvoja základné životné zručnosti, ako je čestnosť, zodpovednosť, vytrvalosť, tpezlivosť, obetavosť atď. ktoré vytvárajú potitívny vzťah k práci a zároveň podporujú zdieľanie spoločných cieľov už u detí  na prvom stupni ZŠ.

Jednotlivé komponenty systému práce sú ďalej vytvárané tak, aby do seba zapadali a v konečnom dôsledku vytvárali zmysluplný celok. Jeho cieľom je vyspestovať u žiakov schopnosť prekonať seba samého, potlačiť vlastné egositické zásady a naučiť sa, že záujem skupiny je nad záujem seba samého.

Vyučovanie prebieha v blokoch, pričom každý blok je motivovaný výkonom skupiny a následne je najlepší výkon ocenený a odmenený a rovnako i sankciovaný hromadne.

V triede ITV nezvoní, neobmedzujú 45 minútové hodiny. Jednotlivé predmety sú integrované, prepojené. Rovnaká téma sa preberá vo viacerých predmetoch z rôznych hľadísk a poukazuje sa na vzájomné súvislosti javov a poznatkov.
      Vyučovanie prebieha v 3 blokoch, kde každý blok má 90 minútové trvanie. /2 bloky dopoludňajšie, 1 blok popoludňajší - ŠKD, ktorého návšteva je jedna z podmienok pre triedu ITV/. Medzi jednotlivými činnosťami sú do vyučovacieho procesu zaraďované rôzne relaxačné chvíľky, energizery.
      V triede sú lavice usporiadané netradične, žiaci majú svoju vlastnú knižnicu, oddychový kútik, kde si môžu kedykoľvek oddýchnuť.
      Deň začína rannou komunitou -ide o spoločné stretnutie žiakov a učiteľa v kruhu . Kruh vyjadruje rovnocennosť vzájomných vzťahov, nemá začiatok, ani koniec. Nasleduje spoločný rozhovor o svojich pocitoch, zážitkoch problémoch, deti sa pozitívne naladia na vyučovanie. Pri komunite ide vždy o citovú zložku procesu učenia. Používa sa aj na konci dňa, keď sa deň hodnotí. Žiaci sa učia navzájom počúvať, neskákať si do reči, učia sa tolerancii, trpezlivosti a pod. V priebehu celého roka upevňujú pravidlá spolužitia v triede a sociálne zručnosti, ktoré budú uplatňovať nielen v škole, ale aj v ďalšom živote. (podľa J. Bernáthovej).

Ďalšie východy ITV môžeme tiež vidieť:

  • v aktivite
  • samostatnosti
  • tvorivosti žiakov
  • v pozitívnej, pokojnej a radostnej atmosfére na vyučovaní
  • v komplexnosti
  • prepojení kognitívnych aj nonkognitívnych oblastí osobnosti
  • v humanizácii edukatívneho pôsobenia (podľa J. Bernáthovej).

Učitelia sú veľmi často obviňovaní práve z nečinného prizerania sa šikane. Pravdou však zostáva, že majú zviazané ruky, kým rodičia sami nedajú deťom šancu vzdelávať sa v prostredí, v ktorom sú rovnocennými a kompetentnými bytosťami schopnými rozhodovať sa, presadiť sa, ale najmä bytosťami, ktoré nemajú limitované možnosti.

ITV je tou správnou cestou, ako dieťaťu dať pocit, že je spôsobilým a plnohodnotným partnerom a zároveň metódou, ktorá dáva STOP šikane, eliminuje menejcennosť, podporuje zdravú sebareflexiu a učí nás všetkých byť predovšetkým ľuďmi...