Autor príspevku: Renáta Cagalová
Kontakt: renata.cagalovagmail.com
Dátum pridania: 18. 9. 2011
Zdrojová stránka: http://www.i-psychologia.sk/view-2062.php
Dajme „STOP“ šikane na Základných školách prostredníctvom ITV!...solventní rodičia, atraktívne hračky, školské uniformy...to všetko tvorí len % premenných, ktoré ovplyvňujú vzťahy medzi deťmi, žiaľ už na základných školách. Taktiež snaha rodičov budovať u detí zdravé sebavedomie a tempo, aké súčasná doba nadstavila kladie vysoké nároky, ktoré deti na na prvom stupni ZŠ sú žiaľ nie vždy schopné celkom ustáť. Podobné situácie tak môžu u dieťaťa vytvoriť tlak, ktorý vrcholí do agresie voči mladším a slabším deťom. Problémom je, že priority, najmä štátnych škôl sú primárne nadstavené na iné oblasti, ako je budovanie pozitívnych vzťahov medzi deťmi, dokonca, vzdelávacie programy motivujú žiakov k bezcielnej súťaživosti a priebojnosti o moc, ktorá má podobu napr. dobrej známky. Tá je následne dospelými ocenená buď finančne, alebo odmenená inak - vecne. Tým dieťa dostáva jednoznačnú informáciu o tom, že „bojovať“ len za seba je dobré. Ak taká situácia navyše prejde do mocenského boja o postavenie v skupine, začnú sa vytvárať silné zoskupenia, čím sú ostatné deti stavané do pozície outsiderov. Pozitívne prostredie v tomto smere naopak vytvára tzv. model integrovaného tématického vyučovania od autoriek Kovalikovej a Olsenovej. Ten produkuje predovšetkým tímy, nie sólistov, ako to častokrát máme možnosť vidieť na mnohých školách. V praxi to znamená, že model nielenže podporuje zdravú súťaživosť prostredníctvom cielenej tímovej spolupráce, ale zároveň eliminuje riziko detskej šikany.
Kuriculum ITV tvorí 9 mozgovo súhlasných zložiek, ktoré musia byť splnené, aby mozog účinne pracoval. A to:
Výchovno – vzdelávací proces je tak tvorený niekoľkými fázami, z ktorých základ tvorí dobre spracovaná ročná téma. Žiaci si v priebehu 10 mesiacov napr. osvoja základné životné zručnosti, ako je čestnosť, zodpovednosť, vytrvalosť, tpezlivosť, obetavosť atď. ktoré vytvárajú potitívny vzťah k práci a zároveň podporujú zdieľanie spoločných cieľov už u detí na prvom stupni ZŠ. Jednotlivé komponenty systému práce sú ďalej vytvárané tak, aby do seba zapadali a v konečnom dôsledku vytvárali zmysluplný celok. Jeho cieľom je vyspestovať u žiakov schopnosť prekonať seba samého, potlačiť vlastné egositické zásady a naučiť sa, že záujem skupiny je nad záujem seba samého. Vyučovanie prebieha v blokoch, pričom každý blok je motivovaný výkonom skupiny a následne je najlepší výkon ocenený a odmenený a rovnako i sankciovaný hromadne. V triede ITV nezvoní, neobmedzujú 45 minútové hodiny. Jednotlivé predmety sú integrované, prepojené. Rovnaká téma sa preberá vo viacerých predmetoch z rôznych hľadísk a poukazuje sa na vzájomné súvislosti javov a poznatkov. Ďalšie východy ITV môžeme tiež vidieť:
Učitelia sú veľmi často obviňovaní práve z nečinného prizerania sa šikane. Pravdou však zostáva, že majú zviazané ruky, kým rodičia sami nedajú deťom šancu vzdelávať sa v prostredí, v ktorom sú rovnocennými a kompetentnými bytosťami schopnými rozhodovať sa, presadiť sa, ale najmä bytosťami, ktoré nemajú limitované možnosti. ITV je tou správnou cestou, ako dieťaťu dať pocit, že je spôsobilým a plnohodnotným partnerom a zároveň metódou, ktorá dáva STOP šikane, eliminuje menejcennosť, podporuje zdravú sebareflexiu a učí nás všetkých byť predovšetkým ľuďmi... |