Autor príspevku: Radoslav Šebeňa
Kontakt: radoslavsebenaagmail.com
Dátum pridania: 27. 6. 2009
Zdrojová stránka: http://www.i-psychologia.sk/view-1112.php

Outplacement – nielen psychologická starostlivosť o prepúšťaných

O tom, že sa skončilo obdobie vojenskej práce ako celoživotnej profesie, sa vojenskí profesionáli presviedčajú už niekoľko rokov. Pre ozbrojené sily sa stalo ekonomicky a najmä organizačne neúnosné garantovať prácu všetkým a navždy. Realitou je profesionálna služba na relatívne krátke obdobia od 3 do 15 rokov podľa kategórie. Zriedkavejšie bude dosahovať dĺžku 20 – 25 rokov. Služba do dôchodkového veku sa stane skôr výnimkou ako pravidlom. Stále prebiehajúca reorganizácia v ozbrojených silách sa väčším či menším spôsobom dotkla každého. Nič to však nemení na úlohe každého pracovníka rezortu – postarať sa sám o seba. Toto smerovanie si budú musieť osvojiť v najbližšom období všetci. Nielen tí, ktorí budú odchádzať, ale aj tí, čo zostanú. Rezort obrany sa totiž stal súčasťou trhu práce. Okrem finančných a sociálnych otázok prepúšťania vzniká potreba pripraviť prepúšťaných aj po stránke psychickej. Prechod z relatívne stabilného a bezpečného vojenského prostredia na civilný trh práce bude spôsobovať komplikovanú životnú situáciu, s ktorou sa bude musieť vyrovnať tak prepúšťaný, ako i jeho rodina. Skutočnosťou zostáva, že uplatniť sa na trhu práce pri súčasnej vysokej nezamestnanosti môže byť problematické pre všetkých, ktorí z rezortu odchádzajú.

Psychologické výskumy ukazujú výrazný vplyv straty práce na človeka. V osobnostnej rovine ide o znížený pocit vlastnej zodpovednosti, znížené sebahodnotenie, nepružné myslenie. Nedajú sa vylúčiť ani psychosomatické prejavy takejto stresovej situácie, ako sú časté bolesti hlavy, bolesti kĺbov či krčnej chrbtice. Problémom zostáva zodpovedať otázku: Ako si nájsť prácu?  

Realitou zostáva, že väčšina profesionálnych vojakov ako i dlhodobo zamestnaných v rezorte obrany nemá skúsenosť s hľadaním práce a s pracovnými pohovormi. Rovnako nemajú skúsenosti ani s technickou stránkou spôsobov oslovovania potenciálnych zamestnávateľov alebo samotného priebehu pracovného pohovoru. Personálny manažment v oblasti výberu a prijímania najvhodnejších kandidátov sa za posledné roky dostal na vysokú úroveň. V tomto článku by som rád priblížil niektoré spôsoby, ako aj návody, ako sa pripraviť na situáciu hľadania si vhodného pracovného miesta. Tieto som rozdelil do niekoľkých podkapitol, ktoré ďalej podrobnejšie rozoberiem.

Ako sa vyrovnať so stratou zamestnania           

Potláčané emócie a agresivita, ktoré vznikajú pri strate zamestnania, môžu byť nielen problémom pri bežnom prežívaní jedinca, ktorý ústi do psychosomatických ťažkostí, ale i závažnou prekážkou pri plánovaní procesu ďalšieho uplatnenia. U profesionálov sa navyše  predpokladá, že nebudú prejavovať žiadne emócie.           

Základným pravidlom je hovoriť o svojich pocitoch, zdôveriť sa a dostať o svojej situácii spätnú väzbu. Na Slovensku – a významnejšie v silových zložkách – je návšteva psychológa ešte vždy považovaná za určitú slabosť. Pokúste sa tieto mýty prekonať a nájdite si odborníka, ktorý vám bude rozumieť (budete voči nemu otvorení), dokáže pochopiť vašu situáciu a poradí vám. Ak túto bariéru neprekonáte, hovorte o svojich pocitoch so svojimi priateľmi, známymi, s rodinou alebo využite anonymnú psychologickú poradňu, ktorú poskytuje napríklad Personálny úrad OS SR.            

Bolo by chybou uzatvárať sa do seba a tajne trpieť. Proces hľadania si novej práce by ste mali začať vyrovnaní a sebavedomí, pretože nevedomé signály frustrácie, ktoré by ste vysielali, by boli bariérou, ktorá je pre skúsené oko personalistu hravo rozpoznateľná. Pripravte sa na to, že zmena pracovného miesta nebude jednoduchá. Na rozdiel od kolegov z civilného sektora sa budete musieť prispôsobovať novým, nevojenským podmienkam, budete sa musieť naučiť komunikovať nevojenským jazykom a znovu objaviť v sebe sebavedomé vystupovanie v styku s nevojenskou autoritou. Nevynechávajte ani svoju rodinu, ktorá s vami bude zdieľať vaše obavy i pozitívne zážitky. Preto ich „nešetrite“ a dovoľte im,  nech sú pri vás, či to je manžel/manželka, priateľ/priateľka alebo rodičia. Buďte opatrní pri konzumácii alkoholu. Pri zvýšenej konzumácii a pod jeho vplyvom sa riešenia môžu ukazovať ako jasnejšie a priamočiarejšie. No tento pocit trvá iba do vytriezvenia a vstup do reality je väčšinou o to bolestnejší a depresívnejší. Proces hľadania si práce a najvhodnejšieho miesta nie je krátkodobý, a preto sa vyzbrojte trpezlivosťou.

Ako napísať motivačný list

Vo chvíli, keď si vyberiete vhodnú ponuku, o ktorú by ste sa chceli uchádzať, začína sa technický proces, a to prípravou a napísaním motivačného listu.Motivačný list je dokument, ktorý by mal mať formu oficiálneho listu. Slúži na vaše predstavenie sa budúcemu zamestnávateľovi. Mal by podčiarkovať vaše špecifické vlastnosti, ktoré sa zhodujú s požiadavkami opísanými v pracovnej ponuke. V ideálnom prípade vaše vlastnosti budú prevyšovať túto požiadavku. Štruktúra motivačného listu by mala byť jednoduchá a prehľadná. Obsahuje hlavičku (meno a priezvisko, adresa, telefón, e-mail), adresáta (meno, názov a adresa spoločnosti), oslovenie, obsah listu, dátum, miesto a meno alebo podpis.Pokiaľ je v závere inzerátu podpísaná konkrétna osoba, list budete adresovať jej. Môže to byť personalista, príp. riaditeľ divízie, ktorá miesto obsadzuje. List začnite oslovením osoby, ktorej list posielate (napr. Vážený pán Bielik). Ak konkrétne meno neviete, uveďte oslovenie (napr. Vážené dámy, vážení páni). V liste pokračujte odsekom, v ktorom uvediete, odkiaľ ste sa o danom pracovnom mieste dozvedeli. Ak ste sa o ňom dozvedeli z médií, vždy uveďte názov a dátum vydania, prípadne názov internetovej stránky. V úvode by mal byť uvedený aj názov pozície, o ktorú sa uchádzate, pretože jedna firma môže mať vypísaných niekoľko výberových konaní na rôzne pozície. Veľmi často najmä personálne agentúry prideľujú jednotlivým pozíciám čísla, ktoré do motivačného listu musíte taktiež uviesť. Napr.: Na základe inzerátu, uverejneného na stránke www.xxx.sk dňa 15.1.2009, dovoľujem si vás požiadať o prijatie do zamestnania. Uchádzam sa o pozíciu manažéra vzdelávania č. 12 321.

V ďalšej časti pokračujte údajmi, ktoré zahŕňajú vaše vedomosti (vzdelanie, ktoré je relevantné pre danú pozíciu), schopnosti (počítačové zručnosti, absolvované školenia, výnimočné jazykové znalosti) a skúsenosti (predchádzajúce pracovné skúsenosti, prax v zahraničných organizáciách). Všetky tieto informácie by mali súvisieť s požiadavkami na dané pracovné miesto, preto neuvádzajte fakty, ktoré sa ho netýkajú. Do motivačného listu uveďte aj vaše najväčšie pracovné úspechy (vedenie úspešného projektu, vypracovaniu programu, ktorý významným spôsobom zasiahol do zvýšenia produktivity vášho pracoviska a pod.).

Následne vyzdvihnite vaše osobnostné charakteristiky, ktorými sa prezentujete a poukazujete na svoju zodpovednosť, precíznosť, flexibilitu a ďalšie osobnostné vlastnosti, ktoré sú pre danú pozíciu relevantné. Teda naznačujú vaše prednosti, ktoré sa zhodujú s požiadavkami uvedenými v inzeráte, alebo o ktorých viete, že ich daná spoločnosť uprednostňuje.

Motivačný list je priestorom, aby ste vyzdvihli svoju osobu a zahrnuli sem informácie, ktoré sa neuvádzajú v životopise. I keď to znie zvláštne, pracovný pomer, o ktorý sa uchádzate, je obchod a vy v ňom predávate všetky svoje schopnosti – to, v čom ste dobrý. Buďte v každom vašom tvrdení pozitívny.

Motivačný list nepíšte do tela emailu, ale posielajte ho ako prílohu spolu so životopisom. Vyhnete sa tak problémom s diakritikou a budete si istý, že list si prečítajú v takej forme, v akej ste ho zostavili. Rozhodne však emailom neposielajte iba prílohy (životopis a motivačný list). Mohlo by to pôsobiť arogantne a personalista by s vami nemusel nadviazať ďalší kontakt. Do tela emailu môžete napísať podobnú formuláciu ako na začiatku motivačného listu (niekde sa tento text nazýva i sprievodným listom), napr:

Dobry den.

Vazeny pan Bielik,

dovolte mi reagovat na vasu ponuku na obsadenie pozicie HR Manager, ktora bola uverejnena na stranke www.xxx.sk a o ktoru by som sa rad uchadzal. V prilohe Vam zasielam zivotopis a motivačný list. V pripade
zaujmu vam informacie velmi rad doplnim na osobnom pohovore.
 

S pozdravom 

Jan Bednar 

Do tela emailu píšte bez diakritiky. Ak by ste ju použili, riskujete tým situáciu, že tomu, komu mail posielate, sa diakritika nezobrazí správne a namiesto textu dostane hŕbu nezrozumiteľných znakov. Vzhľadom na vyťaženosť personálnych manažérov je pravdepodobné, že namiesto lúštenia vášho emailu by ho jednoducho vymazali. 

Ako napísať životopis

Životopis, niekde nazývaný curriculum vitae (CV), je dokument, ktorý obsahuje prehľad vašich skúseností a vzdelania. Životopis by sme mohli nazvať i vstupnou bránou k vám a to, ako sa vám ho podarí spracovať, bude ďalej ovplyvňovať postup vo výberovom konaní. Známe sú najmä tieto formy životopisov:

-          štruktúrovaný životopis (nazýva sa aj profesný, profesijný alebo profesionálny životopis),

-          beletrizovaný životopis (v dnešnej personálnej praxi sa takmer nevyužíva),

-          Europass (životopis, ktorým sa môžete predstaviť v rôznych krajinách Európy),

-          úradný životopis (zákonom predpísané formuláre rôznych ústredných orgánov štátnej správy alebo štátnych inštitúcií).

Považujem za nutné zdôrazniť, že v dnešnej dobe neexistuje univerzálny formát životopisu. Väčšina firiem a personálnych agentúr však vyžaduje štruktúrovaný životopis. Ak sa uchádzate o pozíciu, ktorú ponúka personálna agentúra, je veľmi výhodné navštíviť ich internetovú stránku a presvedčiť sa, či neponúkajú pre uchádzačov vlastnú formu štruktúrovaného životopisu. Pokiaľ áno, dajte si tú námahu a prepracujte svoj životopis podľa tohto vzoru. Vypovedá to o väčšom záujme tak o pozíciu, ako o ich spoločnosť.

Vyššie som uviedol, že prijatie zamestnanca je pre firmu obchodom a tento fakt jasne určuje, čo musí životopis obsahovať. Informácie uvedené v životopise sa preto musia kryť s potrebami organizácie, ktorá hľadá vhodného kandidáta. Ďalej musí obsahovať súhrn vašich úspechov a informáciu o tom, aký vzťah majú tieto úspechy k vami požadovanému zamestnaniu. 

Životopis by nemal presahovať dve strany formátu A4. V texte by ste nemali zachádzať do detailov, ktoré nie sú výpovedné (napr. údaje o základnej škole alebo krátkodobých brigádach). Usporiadanie a úprava by mali pôsobiť prehľadne a čitateľne. Oddeľte jednotlivé časti výraznejšie, napríklad hrubším písmom a pod. Uistite sa, že tak ako v motivačnom liste, ani v životopise nemáte gramatické chyby. Prvá strana životopisu by v úvode mala obsahovať vaše osobné údaje ako meno, priezvisko, adresu, telefónne číslo a emailovú adresu. Pri emailovej adrese buďte opatrní, aby nemala v názve napr. vašu prezývku, ale aby pôsobila dôveryhodne. Pokračovať by ste mali prehľadom dosiahnutého vzdelania. Pre väčšinu civilných firiem je nepredstaviteľné, čo ste mohli študovať na vojenskej, či už strednej alebo vysokej škole, preto sa nebojte váš odbor pretransformovať do civilného jazyka, aby bola vaša kvalifikácia zrozumiteľná. Tento istý princíp uplatnite i pri popise vašich doterajších zamestnaní. Začnite vždy súčastnou alebo poslednou pracovnou pozíciou, ktorú taktiež preformulujte do civilného jazyka, príp. podrobne rozpíšte vaše úlohy na tejto pozícii. Tieto formulácie môžete dať prečítať svojim známym, ktorí nie sú z vojenského prostredia, aby ste dostali reálnu spätnú väzbu o zrozumiteľnosti napísaného textu. Pri popise pracovných pozícií nezabudnite vyzdvihnúť vaše úspechy, ktoré ste dosiahli sám alebo ako člen tímu. Neuvádzajte informácie, ktoré sú nepodstatné alebo negatívne.

Základné informácie, ktoré by mal životopis obsahovať:

-          osobné údaje (meno a priezvisko, dátum narodenia, adresa bydliska, telefónne číslo, email),

-          údaje o vzdelaní (uvedené od najvyššieho vzdelania; tu môžete uviesť aj kurzy a školenia, príp. certifikáty),

-          prehľad predchádzajúcich zamestnaní (chronologicky od súčasného – posledného – smerom do minulosti; uvádzajte názov zamestnávateľa, názov pracovnej pozície, stručný popis pracovnej činnosti a obdobie od – do),

-          znalosti a zručnosti (jazykové a odborné znalosti, nadobudnuté zručnosti, vodičské oprávnenia a počet najazdených kilometrov),

-          hobby a koníčky (je to časť, ktorú môžete a nemusíte uvádzať; niekedy vhodne doplní pohľad na vás, no nepíšte sem všeobecné koníčky ako šport, čítanie, cestovanie a pod.). 

Pri rozosielaní životopisu sa vyvarujte toho, aby ste takýto email posielali viacerým organizáciám alebo personálnym agentúram naraz. Príjemcovi sa zobrazia i ostatní príjemcovia a vy budete pôsobiť neprofesionálne. Môžete si tak znížiť šancu postúpiť do ďalšieho kola. Snažte sa svojím životopisom zaujať a určite v ňom neklamte. Nepravda sa odhalí počas pohovoru alebo počas skúšobnej doby a vy stratíte časť svojej reputácie, ale i čas potrebný na hľadanie práce, ktorá je pre vás vhodná a zodpovedá vašim skúsenostiam a znalostiam. Ak máte dlhšiu prax, zamerajte sa iba na posledných 15 rokov; staršie skúsenosti, ktoré momentálne nevyužívate, totiž nemajú takú váhu a môžu vám zabrať miesto pre dôležitejšie informácie. Vyhnite sa taktiež formuláciám typu „mojich viac než 20 rokov skúseností pri vedení ľudí mi umožňuje...“. Vysoké čísla môžu pôsobiť dojmom, že máte viac skúseností, než je potrebné. Pri tvorbe životopisu zapojte svoju kreativitu a snažte sa byť originálny. Nemyslím tým, že by mal byť životopis pozliepaný z farebného papiera, no PC programy nám dovoľujú popustiť uzdu tvorivosti a zaujať životopisom už na prvý pohľad. Dajte si pri tvorbe CV naozaj záležať, pretože môže rozhodnúť, či sa budete môcť predstaviť na osobnom pohovore.

Ako sa pripraviť na pohovor 

Prvý telefonický kontakt od potencionálneho zamestnávateľa pre vás znamená, že ste uspeli v prvom kole, teda v úvodnej selekcii životopisov. Počítajte s tým, že i telefonický kontakt, počas ktorého vás personalista oslovuje a pozýva na osobné stretnutie (pohovor), je súčasťou pohovoru. Nebuďte vystrašený a podrobne sa spýtajte na miesto a adresu konania pohovoru. Dôležitou informáciou pre vás je taktiež kontaktná osoba a telefónne číslo, na ktorom si môžete buď doplniť niektoré informácie, alebo v prípade meškania túto skutočnosť oznámiť. 

O spoločnosti (i personálnej agentúre) sa snažte zistiť si čo najviac informácií (koľko pôsobia na slovenskom trhu, kde majú základňu, aká je ich firemná kultúra, koľko majú pobočiek a kde majú materskú firmu a pod.). Podrobné znalosti, ktoré nájdete najmä na internete, budú vypovedať o vašom reálnom záujme o pracovnú pozíciu a o vašej precíznosti. Do prípravy na pohovor si zapracujte aj „obhliadku terénu“, teda to, kde spoločnosť pôsobí, ako sa tam dostanete a koľko vám bude trvať pricestovanie. Zásadne na pohovor nemeškajte! Ďalším krokom pri príprave na pohovor bude voľba oblečenia. Je to veľmi dôležité, pretože bez toho, aby s vami zamestnávateľ prehovoril čo len vetu, urobí si o vás obraz podľa toho, ako ste oblečený a akými doplnkami disponujete. Na pohovor do firmy bežného zamerania zvoľte formálne oblečenie. U mužov by to mal byť kvalitný oblek, košeľa s dlhým rukávom a kravata. Topánky by mali byť tmavšie ako nohavice. Dbajte aj na úpravu účesu a ak nenosíte bradu, ohoľte sa. Niekoľkodňové strnisko síce môže pôsobiť zvodne, no na pracovnom pohovore s ním nepochodíte. Taktiež sa vyvarujte šperkov a výrazných prsteňov či náramkov. Zvoľte hodinky, ktoré korešpondujú s oblekom. Chybou by taktiež bola igelitová taška, príp. taška s nákupom. Na pohovor choďte s aktovkou a majte pri sebe kvalitný zápisník a vhodne vyzerajúce pero na poznámky. U žien platia podobné pravidlá – menej je niekedy viac. Zvoľte pohodlný kostým a skôr menej doplnkov. „Ženské zbrane“ v podobe hlbokého výstrihu či minisukne vám na pracovnom pohovore taktiež skôr ublížia. Pre mužov i ženy platí voľba striedmej vône, ktorá nebude pôsobiť rušivo alebo extravagantne. 

Pred príchodom si nechajte dostatočnú časovú rezervu, aby ste sa vyhli zbytočnému stresu, príp. prišli na pohovor zadýchaný a spotený. Personalisti úvodnú neformálnu časť využívajú na to, aby si o vás vytvorili prvotnú predstavu. Počas takéhoto neformálneho kontaktu sa uvoľníte a často prezradíte najmä to, čo ste nechceli. Podanie ruky je jediným fyzickým kontaktom, ktorý medzi vami prebehne. Je o to dôležitejší. Stisk by nemal byť ani slabý, ani silný. Slabé podanie ruky môže signalizovať vašu neistotu alebo nezáujem. Naopak,  príliš silný stisk môže byť signálom vašej panovačnosti a neprispôsobivosti. Pri pohovore seďte pokojne, uvoľnene a dávajte si pozor na svoje neverbálne signály. Udržujte očný kontakt, neuhýbajte pohľadom – mohlo by to vyjadrovať vašu neistotu a prílišnú podriadenosť. Kontrolujte si hlasový prejav a tón hlasu. Nedajte sa zviesť na cestu ohovárania bývalého zamestnávateľa, príp. pomerov, v ktorých ste pracovali. Vyjadrovalo by to vašu nelojálnosť a nedôveryhodnosť.

Personálne agentúry mávajú na svojich stránkach typy otázok, ktoré sa vás na pohovore môžu spýtať. Pripravte si vopred odpovede na otázky typu: Prečo ste si vybrali našu spoločnosť? Čo očakávate od danej pracovnej pozície? Aké sú vaše silné/slabé stránky? Pripravte sa i na to, že dostanete priestor na to, aby ste sa personalistu pýtali vy. Preto majte vopred pripravené otázky, alebo ak vás v priebehu pohovoru niečo napadne, spýtajte sa. Otázka vašich platových predstáv príde na rad na konci pohovoru (ak by neprišla, mali by ste sa spýtať). Ako svoju predstavu by ste nemali uviesť jednu sumu, ale uveďte rozhranie, napr. 1000 – 1200 Є. Pri pohovore by sa vás personalista nemal pýtať diskriminujúce otázky. Pokiaľ ich položí, je iba na vás, či mu na ne odpoviete alebo ho upozorníte na nevhodnosť. Na pohovore by ste sa nemali pýtať na to, koľko uchádzačov sa o dané miesto uchádza, príp. koľký ste v poradí a či spĺňate všetky požiadavky alebo kedy si budete môcť zobrať dovolenku. Tak ako v motivačnom liste a životopise, i pri pohovore by ste sa mali vyhnúť slangovým výrazom či výrazom používaným v ozbrojených silách. Pred tým, ako sa s personalistom rozlúčite, môžete sa ho spýtať, kedy môžete očakávať vyjadrenie a akým spôsobom. Rozlúčka by mala pôsobiť srdečne a pozitívne, no dajte si pozor, aby ste nepôsobili familiárne či podlízavo.

Plne si uvedomujem, že uplatnenie sa na trhu práce v dnešnej dobe vysokej nezamestnanosti a hospodárskej krízy nie je jednoduchou úlohou. Pre vás, ktorí odchádzate z prostredia ozbrojených síl, je táto úloha o to náročnejšia. Chcem vám preto popriať veľa šťastia a správnych ľudí vo vašom okolí, ktorí vám v tejto náročnej životnej situácii budú tak psychickou, ako i odbornou oporou. 

Článok bol uverejnený v časopise Obrana.